Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Ubytování a život

Vrácení daní v Anglii

Hodnocení uživatelů: 0 / 5

Neaktivní hodnoceníNeaktivní hodnoceníNeaktivní hodnoceníNeaktivní hodnoceníNeaktivní hodnocení
 

 

Daňový systém v Anglii vyžaduje, aby každá osoba, která měla v UK příjmy, odváděla zálohy na daň, a tato osoba může následně po skončení pracovního poměru anebo finančního roku požádat o vrácení přeplatku daně.

 

V případe, že byl pracovník v UK pouze zaměstnaný a neměl žádný jiný příjem, může požádat o vrácení přeplatku na dani z příjmu nejdříve 1 měsíc po skončení pracovního poměru, a to v případe, že do konce daňového rokauž neplánuje pracovat. Pokud  plánuje další pracovní činnost v UK do konce daňového roku, může požádat o přeplatek nejdříve po skončení daňového roku. V případě, že jste pracovali jako self-employed, subcontractor anebo jste měli jiné příjmu, můžete požádat o vrácení přeplatku daně nejříve po skončení daňového roku.

Další důležitou zvláštností daňového systému v UK je to, že finanční rok nekončí na konci kalendářního roku, ale až  5.dubna následujícího roku, tedy po skončení kalendářního roku. Finanční rok tedy trvá od 6.dubna do 5.dubna následujícího roku.

O vrácení přeplatku na dani je možné požádat až 5 roků zpětně. Pokud by finanční úřad vyměřil nedoplatek na dani, potom je aplikovaná pokuta za pozdní podaní přiznání plus úrok z dlužné částky.

Zaměstnavatel Vám může strhávat následující druhy daní:

  • Daň z příjmu ve výši 10 %, 20 %, 40 %
  • National Insurance tax ve výši 11 %


Protože většina pracovníků pracuje v UK pouze část daňového roku, je každému z nich vrácený přeplatek na dani z příjmu v průměru okolo 500 EUR!!! Zkuste si vypočítat přibližnou výši vrátěných daní pomocí daňové kalkulačkyna konci této stránky!!

Nicméně zdravotní a sociální pojištění není  možné vrátit. Na druhé straně je doba odpracovaná v UK započítaná do důchodu..

Po dobu vašeho pobytu v UK je nevyhnutelné:

  • zaregistrovat se v HOME OFFICE
  • požádat o National Insurance Number,tj. NIN (číslo sociálního pojištění, obdoba rodného čísla)

Před odchodem z UK anebo před ukončením zaměstnání:

  • požádejte všechny svoje zaměstnavatele o vydání ročního vyúčtovaní  výdělků a daní, teda formuláře P45 (pokud zaměstnaní končí před 6. 4.) anebo P60 (pokud zaměstnání trvá i po 6. 4.).
  • dejte svému zaměstnavatelovi vaši trvalou domácí adresu. Tuto adresu by měl zaměstnavatel dát finančnímu úřadu
  • pokud se Vám nepodaří získat P45 anebo P60 schovejte si všechny výplatní pásky, přičemž nejdůležitější je poslední výplatní páska s kumulativními údaji za období odpracované u zaměstnavatele
  • získejte všechny platné kontaktní údaje o zaměstnavatelovi: adresu, telefon, e-mail, fax, webové stránky
  • na zjištění Vaší příslušnosti ku finančnímu úřadu zjistěte PAYE reference number


Na oficiální webové stránce si může stáhnout všechny potřebné formuláře v elektronické podobě https://www.gov.uk/get-paye-forms-p45-p60

Důležité daňové pojmy:

  • Tax Year - daňový rok. Není shodný s kalendářním. Minulý daňový rok začal 6.4. a skončil 5.4. 6.4. začal současný daňový rok. 
  • Personal Tax Allowance - nezdanitelné minimum. To je částka, kterou si můžete odečíst z HRUBÉHO příjmu, aniž byste z ní museli platit daně. Aktuálně v roce 2015 je to 10 600 liber. Aktuální nezdanitelné minimum zjistíte na https://www.gov.uk/income-tax-rates/current-rates-and-allowances
  • Tax Code - daňový kód. Alfanumerický kód, který zaměstnavateli indikuje, jak vysokou daň platíte, přiděluje vám ho finanční úřad (Inland Revenue), o přidělení za vás musí požádat váš zaměstnavatel prostřednictvím formuláře P46, na jehož podepsání trvejte pokud jste zaměstnavateli  při nástupu nepředali formulář P45
  • Emergency Tax - provizorní daň. Toto je plošná daň z přijmu, kterou vám zaměstnavatel strhává z přijmu až do chvíle než pro vás od Inland Revenue získá váš řádný Tax Code. Je nekřesťansky vysoká a čím dříve ji přestanete platit, tím lépe pro vás.